Au început audierile ICSID în cazul Roșia Montană

Rosia Montana pentru UNESCO

Între 2 și 13 decembrie are loc audierea părților în procesul pe care Gabriel Resources LTD și Gabriel Resources (Jersey) LTD l-au deschis României la Centrul Internațional pentru Soluționarea Disputelor de Investiții (International Centre for the Settlement of Investment Disputes – ICSID).

În cea mai recentă poziție a României exprimată în scris, depusă în luna mai a acestui an, țara noastră arată, referitor la propunerea de înscriere în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO, că a fost cerută amânarea procesului de înscriere tocmai pentru ca acesta să nu afecteze arbitrajul ICSID. Cu toate acestea, documentul argumentează și că solicitarea de înscriere în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO nu poate avea un impact asupra proiectului minier, cum Roșia Montană „rămâne supusă regimurilor de protecție legală aplicabile siturilor arheologice și monumentelor istorice, despre care RMGC știa că au fost un motiv de risc pentru proiect, mai ales în situația în care proiectul a fost conceput fără să realizeze mai întâi cercetările arheologice complete ale sitului.” Avocații statului român mai arată că „deocamdată nu există nicio incompatibilitate între dezvoltarea proiectului și solicitarea de înscriere în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO și/sau prezența în Lista Monumentelor Istorice 2015, după cum se dovedește în continuare din solicitarea RMGC, din martie 2019, de extindere a licenței cu cinci ani”. Notăm că solicitarea a fost acceptată, între timp, de România, la sfârșitul lunii iunie a.c.

De cealaltă parte, urmărind raportul financiar al RMGC pe al treilea trimestru al acestui an, constatăm cum compania declară că rămâne deschisă pentru a realiza o soluționare pe cale amiabilă a litigiului cu statul sau pentru o soluționare care să îi permită dezvoltarea proiectului. Potrivit aceluiași document „includerea Roșiei Montane în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO ar avea un impact negativ asupra activităților, activelor și condiției financiare ale companiei, în măsura în care aceasta împiedică mineritul în mod efectiv în aria proiectului și astfel măsura în care o rezoluție amiabilă a arbitrării ICSID a disputei cu statul român poate fi atinsă.”

Din punctul de vedere al RMGC, „nu poate să existe o asigurare că arbitrajul ICSID se va desfășura într-o manieră obișnuită sau predictibilă sau că va fi finalizat sau  soluționat în interiorul oricărei perioade specifice sau rezonabile de timp”, mai mult „nu există nicio asigurare că reclamanții vor avea succes în stabilirea răspunderii României în arbitrajul ICSID sau, dacă vor reuși, că vor încasa o compensație de la pârât în suma solicitată sau vor primi orice compensație.”

Audierile ICSID sunt transmise prin circuit închis într-o sală pusă la dispoziție publicului larg de instanță. Transmisiunea se face cu o întârziere de o oră pentru a se putea restricționa difuzarea fragmentelor cu informații confidențiale.

Întâmpinările depuse în proces și documentele privind desfășurarea acestuia sunt disponibile, cu informațiile considerate confidențiale cenzurate, aici.